Gelukkig wel, ja. Vandaag werd bekend dat er geen exploitant gevonden is voor Luchthaven Twente. Voor deskundologen (deskundologie is de wetenschap van dat wat je op je klompen kunt aanvoelen — Cor Jaring) én mensen met gezond verstand was allang duidelijk dat de doorstart van het luchtmachtterrein als commerciéel vliegveld een weinig realistisch plan was (om het nu ‘luchtfietserij’ te noemen zou op sliep-uiten neerkomen, dus dat doen we niet…).
Je zou denken dat de politiek-verantwoordelijken hun verantwoordelijkheid gaan nemen en op z’n minst nu hard aan de slag gaan om een alternatieve invulling voor het terrein te gaan realiseren, maar dat is natuurlijk niet zo: gedeputeerden blijven zitten, wethouders en burgemeester stellen dat ‘vliegen nog niet van de baan is’, en de burgers van Enschede en Overijssel weten voorlopig nog steeds niet waar ze aan toe zijn.
De aankoop van het terrein kostte ruim 30 miljoen. Er is aan plankosten en dergelijke inmiddels nog zoiets uitgegeven. Dat is samen een flink bedrag, dat nooit meer helemaal terugverdiend kan worden. Toch zullen de verantwoordelijke politici nu juist de hoogte van de ‘investering’ gaan gebruiken als argument om hun zin door te drijven, ook al is er geen ondernemer met serieuze intenties die er in in wil stappen.
Het eind van het jaar nadert; een mooi moment om met voorspellingen te komen… Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat Luchthaven Twente uiteindelijk het eerste door de lokale/provinciale overheid geëxploiteerde vliegveld van Nederland gaat worden (het reglement van de Gemeenschappelijke Regeling maakt dat mogelijk door een daarin opgenomen achterdeurtje).
Straks kun je dus als inwoner van Enschede bij het hek van het vliegveld gaan staan en tellen hoeveel mensen er in die ene charter naar Tenerife stappen en berekenen hoeveel van jóuw geld er weer de lucht in gaat (afschrijving op investering plus exploitatietekort, gedeeld door aantal passagiers, gedeeld door twee, gedeeld door 156000, plus die andere helft gedeeld door 1.1 miljoen).